Jorel Battery

Maximumtemperatuur:      26  °C.
Minimumtemperatuur:       12  °C.

13-11-2019

Jorel Battery:

Woensdag ochtend pak ik de spullen bij elkaar en ga ik mijn vader ophalen voor een road trip. De road trip gaat naar militair terrein. Waar we het afweer geschut gaan bewonderen die op een van de hoge bergtoppen is geplaatst tussen Puerto Mazarron & Cartagena. De weg naar boven is niet een van de makkelijkste aangezien de weg erg smal is. En moet je dus goed opletten en uitkijken voor tegen liggers. En het wild life. We moeten nu eerst naar Isla Plana rijden om daar de bergen in te gaan. En zo beginnen we aan de klim van ongeveer 8 kilometer over de smalle weg naar boven. Maar wat een feest is het toch met die prachtige uitzichten.

En dan ineens vol in de remmen.

Springen er toch even twee berggeiten voor de auto langs. Nou pff even schrikken maar dat is al weer snel over. Snel de camera pakken en nog even van de kamikaze geiten wat foto’s maken.

Zo nu weer verder, de plek waar we naar toe moeten is in zicht. Er zijn op dit militair terrein 3 verschillende verdedigingslinies of wel afweergeschut. Wij gaan vandaag naar nummer 3 het Jorel Battery.

Het is gebouwd tussen 1929 en 1933. Het was een afweergeschut voor de scheepvaart, die ook als doel had de bovenste twee stellingen te beschermen. De stelling of wel Jorel Battery was gewapend met vier 1923 Vickers 152,5 mm 45 kaliber kanonnen met ongeveer een bereik van 13 kilometer. In 1992 werd het laatste oefeningsschot gelost van deze stelling. De kanonnen van deze stelling staan op grote betonnen bunkers. Hier staan ook de transport kamers op van de patronen.

Zo konden ze beneden in de bunker de patronen laden in de houders. en werden ze naar boven getransporteerd. Om daar uit de transport houder te komen, en zo dus handmatig opgepakt te worden. Om ze daarna met de hand in het kanon te laden. Tevens is een van de vier kanonnen gedemonteerd en staat het in het militair museum van Cartagena. De camera maakt over uren en het een na het andere plaatje schiet de geheugenkaart op.

Het blijft een indrukwekkend gezicht een paar van die grote kanonnen. Op de 2e stelling staat de Castillitos Battery. Op de Castillitos Battery staan de grootste kanonnen. Ook dit afweergeschut was voor de scheepvaart. De Castillitos Battery was gewapend met twee enorme Vickers 381 mm 45 anti-scheepvaart kanonnen. Ze hadden een bereik van ongeveer 35 kilometer. Ook van deze afweer kanonnen heb ik natuurlijk foto’s. Deze heb ik afgelopen zomer gemaakt.

De eerste verdedigingslinie heet Atalayón Battery deze verdedigingslinie was speciaal gemaakt voor het afweren van de vliegtuigen dit afweer geschut ligt op 350 meter boven zeeniveau. En is het hoogste punt van deze drie afweer linies. Atalayón werd gebouwd op de hoogste piek.

Het was een luchtafweergeschut, die de onderste twee afweergeschutten beschermde, gewapend met 4 Vickers luchtafweergeschut van 105 mm en 45 mm. Ze hadden een bereik van ongeveer 13 kilometer.  De Atalayón Battery is helaas voor mij niet te klimmen, aangezien het er stijl omhoog gaat. En dat kan Bassie helaas niet trekken. We zijn weer bij de auto en ik neem nog even wat laatste foto’s.

Op de terugweg stoppen we halverwege ook nog even. Aangezien we hier ook al diverse malen wat hebben gezien. Ik ben natuurlijk hier al wat vaker geweest. En iedere keer als ik hier langs rij zeg ik, ja daar moet ik ook nog even kijken. En dat doen we nu dus ook. Ook dit blijkt een verdedigingslinie te zijn.

Deze is vlak bij de oude barakken van het leger. Deze stelling heet The Battery of howitzers of the Loma Larga. Deze stelling had vier 24 cm stalen shells Ordonez, 1916 modelen. Met een maximaal bereik van ongeveer 11 kilometer en een minimum van 2.500 meter. Als hoofdmissie hadden deze kanonnen, het verdediging van de stranden van Mazarrón, La Azohia, La Chapineta, San Ginés en Isla Plana. Nogmaals als je dit in het echt ziet is het heel indrukwekkend. Het ministerie van defensie is nog steeds eigenaar van dit alles. Het is alleen heel erg jammer dat er inmiddels een groot verval is opgetreden. En er wordt erg weinig of eigenlijk helemaal niks aan gedaan. Om dit stuk history in ere te herstellen. En dat is echt heel jammer. Zo vergaat helaas een stuk history die eigenlijk gewoon gezien en verteld moet blijven worden.

Een particuliere investeerder is inmiddels begonnen met het restaureren van de oude barakken en deze worden omgebouwd tot overnachtingsplaatsen en restaurant accommodatie.

Graag tot een volgend blogje.

Groetjes, Casper (leven-met)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

security check *